Hvad er kiropraktik til heste og hunde?
Kiropraktik er en behandlingsform, hvor man bruger hænderne til at behandle. Behandlingsformen er velkendt og bruges meget i dag til behandling af mennesker, men er i de seneste par år blevet brugt mere og mere til behandling af hunde og heste, når de har problemer med led- og muskelsmerter. Kiropraktik kan både bruges til forebyggelse og behandling

Hvordan kan kiropraktik hjælpe?
Formålet med kiropraktik til heste og hunde, er at få dyrene til at bevæge sig så optimalt som muligt. Man forbedrer altså bevægeligheden i alle ledende og gør bevægelsen smertefri for dem.

Hvad kræves der for at lave en kiropraktisk behandling?
Først og fremmest en professionel til at behandle hesten/hunden. Dernæst er det vigtigt at dyrets ejer fortæller om problemet og hvor længe det har stået på. Når det er på plads, undersøges dyrets nervesystem, hvorefter knogler og muskler vurderes under bevægelsesøvelser. Herfra er det muligt at finde frem til problemet og hvordan det bedst løses.

Hvilke årsager er der til kiropraktiske problemer?
Årsagerne kan være mange, men de mest gængse årsager kan opstå ved:

• Skader
  • Dyrets bygning
  • Dårlig tilpasning af sadel (heste)
  • Overbelastning
  • Transport
  • Begrænset frihed
  • Alderdom

Hvor mange behandlinger kræver det?
Det er meget forskelligt og kommer altid an på dyret og dets problemer. Men for det meste er det mellem 2-4 behandlinger.

Hvad kan man gøre for at forebygge smerter og skader?
Det er altid en gode idé at foretage øvelser med sin hest/hund og sørge for at holde dem aktive. Gulerodsøvelserne er fx en god måde at forbedre sin hests smidighed på, ved at lokke og belønne dem med gulerødder.

Hvilken uddannelse har en heste/hundekiropraktor?
Man skal som udgangspunkt have en uddannelse som dyrelæge. Herefter kan man tage en efteruddannelser inden for kiropraktik, akupunktur og osteopati.

Ofte stillede spørgsmål til hestekiropraktor på sjælland