For at de forskellige led i rygsøjlen og benene fungerer optimalt kræver det, at de stabiliserende muskler gør det de skal – nemlig stabiliserer leddet – mens de store kraftskabende muskler gør det de skal – nemlig bevægelse.

Hvis de stabiliserende muskler af en eller anden grund er blevet inaktiveret, skal de kraftskabende muskler overtage den stabiliserende funktion, hvilket gør hestens bevægelser mindre. Skader og smerte er to af de vigtigste faktorer i forhold til inaktivering af de stabiliserende muskler, og de inaktiverede muskler reaktiveres ikke uden specifikke øvelser.

Forskning af øvelser

Man ved fra mennesker, at risikoen for at få ondt i ryggen igen inden for et år er 80 %, mens denne risiko er mindsket til 30 % efter at have udført et træningsprogram, der er målrettet aktivering af de stabiliserende rygmuskler (multifidus musklerne).

På baggrund af denne viden er der lavet forskning hos heste, hvor man har benyttet sig af gulerodsøvelser i dynamiske aktiveringsøvelser – der er altså ikke tale om strækøvelser i klassisk forstand. Forskning har vist at selv hos heste der har boksro i 12 uger, hvor øvelserne blev udført en gang dagligt, med fem gentagelser af hver øvelse, fem dage om ugen i 12 uger, kan disse gulerodsøvelser øge tvæsnitsarealet af multifidus musklerne og mindske forskellen mellem de to sider – med andre ord blev hestene mere symmetriske i de stabiliserende rygmuskler.

Et andet studie med rideterapiheste viste, at det at udføre øvelserne en gang pr. dag med fem gentagelser, tre gange pr. uge i 6 uger også øgede multifidus musklernes tværsnitsareal og mindskede forskellen mellem siderne.

Stabiliseringsøvelser

    Hvilke øvelser er der tale om?
    De syv øvelser, der blev brugt i studierne ovenfor er:

  • Mule til bryst. Øvelsen udføres i midtplanet med lige hals og hoved og har til formål at træne de stabiliserende muskler øverst i nakken.

  • Mule til forknæ. Øvelsen udføres i midtplanet med lige hals og hoved og har til formål at øge stabiliteten midt i halsen og træne løft af brystryggen.

  • Mule til forkoder. Øvelsen udføres i midtplanet med lige hals og hoved og har til formål at øge stabiliteten nederst i halsen og træne løft af brystryggen.

  • Stræk frem. Hesten skal blive stående med vægten tilbage og række hoved og hals lige frem. Hold evt. en hånd på hestens bryst.

  • Stræk til siden – til gjordlejet. Vær opmærksom på at hesten stiller sig korrekt i nakken og ikke tilter hovedet. Ved strækkene til siden synes jeg, det er lettest at korrigere ‘forkert’ stilning ved at stå på ydersiden af bøjningen og korrigerer stilningen ved at flytte godbidden mod den side øret er lavest – det får hesten til at korrigere bevægelsen i nakken.

  • Stræk til siden – til flanken. Igen, vær opmærksom på at hesten stiller sig korrekt i nakken og ikke tilter hovedet. Her sker en hel del af bevægelsen nederst i halsen samt i brystryggen.

  • Stræk til siden – til hasen. Igen, vær opmærksom på, at hesten stiller sig korrekt i nakken og ikke tilter hovedet. Også her sker en hel del af bevægelsen nederst i halsen samt i brystryggen. Hesten trykker aktivt fra med det udvendige benpar og aktiverer mavemusklerne for at kunne stå stille og strække sig hele vejen rundt. Når hesten stiller sig korrekt er ørerne på niveau med hinanden, og næseryggen står lodret i forhold til horisontlinien, og underkæben bliver placeret mod udvendige side.

Long-Term Effects of Specific Stabilizing Exercises for First-Episode Low Back Pain. Hides, Julie A.; Jull, Gwendolen A.; Richardson, Carolyn A. Exercise Physiology and Physical Exam, 2001
Dynamic mobilisation exercises increase cross sectional area of musculus multifidus. N. C. Stubbs, L. J. Kaiser, J. Hauptman, H. M. Clayton. Equine Veterinary Journal, 2011.

Gymnastic Training and Dynamic Mobilization Exercises Improve Stride Quality and Increase Epaxial Muscle Size in Therapy Horses. K. de Oliveira, R. V.G. Soutello, R. da Fonseca, C. Costa, P. R. de L. Meirelles, D F. Fachiolli, H. M. Clayton. Journal of Equine Veterinary Science, 2015.

På de to billeder ses en korrekt stilling (mellem kraniet og første halshvirvel) samt bøjning af den øverste del af halsen. På billedet til venstre kan man se, at næseryggen er lodret samt at ører og øjne er på niveau med hinanden. På billedet til højre ses at underkæben er ‘ude’ på udvendige side (her højre side) samt at halsen også er bøjet. ©Ulla Vestergaard Andersen 2015


Videoen er lavet i samarbejde med Line Hermann Hass.